Jan Smigmator
foto: sociální sítě
Featured

Jan Smigmator: Swing jako moderní technická preciznost

Existují interpreti, kteří swing pouze připomínají, a pak jsou tací, kteří ho opravdu uchopí jako žánrovou normu. Jan Smigmator patří do té druhé kategorie. Jeho nahrávky mají švih, eleganci i frázovací přesnost, která by obstála v jakémkoli světovém kontextu, čímž se řadí po bok americké školy croonerů.

Většina interpretů, kterým se v Retrovibes věnujeme, tvoří pevnou součást historického archivu. Dnes děláme výjimku. Podíváme se na umělce, který sice aktivně koncertuje a plní největší sály, ale jehož přístup k žánru si zaslouží být zařazen po bok klasických jmen. Jan Smigmator není jen pokračovatelem; je živým kurátorem swingu.

Přestože jeho diskografie zní téměř „až příliš dokonale“, není to výtka. Smigmator a jeho tým dokazují, že současná digitální produkční čistota je pro dynamiku bigbandového zvuku velkou výhodou. Zatímco studia jako Capitol v 50. letech bojovala s omezeními analogového záznamu při zachycení plné orchestrální šíře, Smigmator využívá moderní technologii k dosažení zvukové kvality a preciznosti, o níž tehdejší produkce mohla jen snít.

Tato produkční čistota však neznamená sterilitu. Naopak: je v ní slyšet hluboký respekt k tradici a cit pro artikulaci, který je pro tento žánr nezbytný. Smigmator má nadhled a techniku dikce typickou pro americký swing (k čemuž přispívá i jeho téměř výhradní zpěv v angličtině), ale zároveň si zachovává evropský – a občas až pražský – odstín elegance.

Murphyho zákon jako studijní materiál

A když už jsme u češtiny: přestože Smigmator sám říká, že „angličtina swingu sluší nejvíc“, stojí za to připomenout album Murphyho zákon. To je nazpívané kompletně česky a slouží jako interpretativní výjimka, která ukazuje, že swingová estetika funguje i v rodném jazyce. Není to jen kuriozita; je to důkaz, že se dá swingová harmonická struktura úspěšně přenést do české poetiky, aniž by ztratila tempo a švih.

Swing se vrací do arén

To vše je jen část uměleckého příběhu. Druhou část tvoří průnik na trh. Smigmatorovy prodejní výsledky dokazují, že swing je komerčně životaschopný mimo klubovou a kavárenskou scénu. Vyprodaný Obecní dům je silný signál, ale plánovaný koncert v pražském O2 Universu (s kapacitou až 10 000 míst) je industriální statement. To už není komorní retro; to je plnokrevná koncertní liga. Dostane se tam jen ten, kdo má za sebou nejen charisma, ale hlavně organizační disciplínu a vokální mistrovství schopné ovládnout velký sál.

Swing u nás dlouho balancoval mezi nostalgickým připomínáním a klubovým undergroundem. Jan Smigmator mu ale vrací komerční relevanci a technickou dospělost. Dělá ho moderní, čistý, velký… a přitom stále založený na dokonalém řemesle.

Další články

John Coltrane
Gelderen, Hugo van / Anefo, CC0, via Wikimedia Commons
Weather Report
João Gilberto
festival Mladí ladí jazz
Festival Mladí ladí jazz, Praha, Karlovo náměstí, zdroj: FB festivalu
Herbie Hancock
Raph_PH, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Bobby McFerrin
Steve Jurvetson, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Sarah Vaughan
foto: Aurelio Jose Barrera, Los Angeles Times, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons
Chick Corea
autor: Ice Boy Tell, CC WikiMedia
Miles Davis
foto: Tom Palumbo, CC BY-SA 2.0
Duke Ellington
foto: neznámý autor, Public Domain, WikiMedia
Frank Sinatra
foto: DownBeat, Public Domain
Ella Fitzgerald
foto: Lewin/Kaufman/Schwartz, Public domain
Bing Crosby
foto: CBS Radio, Public Domain
Glenn Miller
foto: WikiMedia, neznámý autor, Public Domain
Louis Armstrong
foto: World-Telegram staff photographer, Public Domain

Jazzový biograf